Spel 029 – Spookschaak

De Koning veroveren. Maar let op de spookjes die ongedekte stukken van het bord mogen nemen.

Veilig, Gedekt, Aanvallen

WB2: les P1

2 kinderen spelen een echte schaakpartij. Het enige verschil is dat als je aan zet bent, je een ongedekt stuk van de tegenstander zomaar van het bord mag pakken. Dat heet spoken; er waart een spook boven het bord dat ongedekte stukken van het bord jaagt. Je wint als je de Koning slaat (tot en met les 14) of matzet (vanaf les 15).

Het verwijderen van een ongedekt stuk geldt als een zet. Je kunt dus kiezen: je doet een normale zet of je verwijdert het ongedekt stuk.

Staat een stuk nog in de beginstelling (de ongedekte Torens!), dan mag je dat niet spoken. Pas als een Toren een keer heeft gezet, mag je de Toren spoken. De Koning mag je de hele partij niet spoken.

In deze stelling (zwart aan zet) mag zwart, in plaats van een zet doen, de ongedekte pion op e4 spoken (van het bord nemen). De witte Torens staan ook ongedekt, maar nog in de beginstelling. Die mag zwart daarom niet spoken.

Credits
Uit het boek Schaakvarianten van Adrey Caljé.