Spel 056 – De Dame ziet dubbel!

Hoe goed speel jij met de Dame? De Dame is heel goed in dubbele aanvallen. Zie jij ze ook?

Per 2 kinderen: 1 bord en 1 set schaakstukken.

Dubbele aanval Dame, schaakhavik: kijken – denken – doen; veilig; vooruitdenken, bordvisie.

Licht gevorderd.

7-10 jaar.

WB2, lessen 17, 18, P5
WB3

Voorbereiding

• De kinderen beginnen met een leeg bord.
  • 1 kind zet op dat bord de volgende witte stukken: een Koning, 2 Torens, 2 Lopers (op verschillende kleur), 2 Paarden en 2 pionnen (niet verder dan de 4e rij). De stukken mogen elkaar niet dekken.
  • Daarna mag het andere kind een zwarte Dame op het bord zetten. (Het is bijna altijd mogelijk om met de Dame meteen een dubbele aanval te doen. Let er wel op dat wit die dubbele aanval niet kan verdedigen.)

Doel van het spel

• De witte stukken moeten de zwarte Dame vangen.
  • De zwarte Dame wint als het 3 witte stukken weet te slaan. (Als zwart de Dame slim op het bord heeft gezet, dan levert de dubbele aanval meteen een stuk op.)