Spel 058 – Wat heb ik aan de stelling veranderd?

Kun jij ontdekken wat er aan de stelling is veranderd?

Met de hele groep: 1 demobord met schaakstukken; Werkboek 2.
In 2-tallen: 1 bord en 1 set schaakstukken; Werkboek 2.

Schaakhavik: kijken – denken – doen; veilig, visualiseren, slaan, veilige Koning, gedekt, bordvisie.

Licht gevorderd.

7-12 jaar.

WB2, lessen 9, 10, 11, 12, P4 en P5.

Het spel is in de vorm van de opdracht ‘Zoek het verschil’ ook in diverse lessen van Werkboek 2 te vinden.

De kinderen spelen dit spel in tweetallen. Je kunt het spel ook met de hele groep spelen.

Kind 1 zoekt een stelling uit Werkboek 2 en zet die op het bord. Laat ze een stelling opzetten van een van de mixvellen van lessen 9-12, P4 of P5. Dat zijn de opdrachten met als titel:

• Zoek de dreiging.
  • Zoek het verschil.
  • Doe de beste zet.

Kind 2 bestudeert de stelling gedurende 1 minuut. Na 1 minuut doet kind 2 zijn ogen dicht en verandert kind 1 iets aan de stelling. Dat kan zijn: een stuk weghalen, toevoegen of op een andere plek zetten. Kind 2 opent zijn ogen en moet ontdekken wat er is verandert.

De verandering moet iets te maken hebben met de truc die in de stelling zit. Het verschuiven van een pion of stuk, waardoor er niets aan de truc verandert is geen goede verandering.
Bijvoorbeeld:

In deze stelling kan wit matgeven op h7. Het verplaatsen van Tf8 naar e8 is een goede verandering. Dat creëert een vluchtveld op f8 waardoor wit niet meer mat kan zetten. Maar pion c4 verschuiven naar c5 verandert niets wezenlijks aan de stelling en is daarom geen goede verandering.

De Schaakhavik kijkt naar de lekkere hapjes (ongedekte stukken, een Koning die je schaak kunt geven, matveld). De Havik maakt geen foto van het schaakbord. Verander dus alleen iets dat relevant is voor de Havik; de verandering moet betekenis hebben. Als je pion c4 weghaalt dan zullen weinig kinderen dat zien. Pion c4 is een nuttige pion, maar niet belangrijk voor het verhaal van deze stelling.