Spel 043 – Vang de Dame

Vang de Dame door goed samenwerken.

Voor 2 spelers: 1 bord, set schaakstukken, 1 fiche.

Als Live-schaakvariant geschikt voor 4-5 kinderen: set kaartjes of hesjes met de schaakstukken, stoepkrijt. Schaakhesjes kun je bestellen via raindropchessmediashop.com.

10 minuten

Loop van de stukken: TLDKP, Veilig, Gedekt, Slaan, Levend schaak, Waarde van de stukken

Beginner

WB1: les 2, P1, 8, 9, 13, 14, P3

Wit speelt met TLDP. Zwart heeft alleen een Dame.
Wit: Ta1, Pb1, Lc1, Dd1. Zwart: De5

Wit moet zo snel mogelijk de zwarte Dame vangen. Maar pas op: de Dame wint als ze erin slaagt om 2 stukken te slaan, zonder dat wit terug kan slaan.
Stukken mogen elkaar slaan.

Suggesties
Varieer met andere combinaties van stukken.

Dit spel kun je heel goed met de kinderen live op een groot schaakbord spelen.
Teken op het schoolplein met stoepkrijt een bord van minstens 5×5 velden, elk veld circa 60×60 cm.
De kinderen krijgen ieder een kaartje of hesje met een schaakstuk erop. Het is leuk als de trainer de zwarte Dame speelt.
De spelers van het witte team overleggen over welke zet ze gaan doen. Als je wordt geslagen door de zwarte Dame, dan ben je af.

Raindropchessmedia