Spel 019 – De wolf en de 8 geitjes

Als een pion aan de overkant komt en de Dame kan die pion niet slaan, dan wint zwart. Wit wint als de Dame alle pionnen slaat.

Loop van de stukken: pion, D; Slaan, Veilig, Gedekt

WB1: les 3, P1, 4, 5, 6

De witspeler heeft een Dame op d1, de zwartspeler heeft acht pionnen (a7—c7-d6-e7—h7). De zwarte d-pion staat op d6, zodat wit de pion niet meteen kan slaan.

De pionnen (de geitjes) willen naar de overkant. Kan de Dame (de wolf) ze op tijd tegenhouden?

Je kunt de kinderen ook een punt geven voor elke pion die promoveert. Wie de meeste punten haalt, wint. Beide spelers spelen het spel dus minstens 1 keer met wit en met zwart.

Zie ook ‘Spel 18 – Houd ze tegen’ voor andere varianten van pionnen tegen een stuk.