Spel 049 – De Gouden Regels

Pas de Gouden Regels toe in een echte partij en scoor punten!

Per 2 kinderen: 1 schaakbord, 1 set schaakstukken.

Gouden Regels, centrum, rokade, veilige Koning.

Licht gevorderd.

Alle leeftijden.

WB2, les 7
WB2, les 8
WB2, les P3
WB2, les P4
WB2, les P5

2 kinderen spelen schaakpartij. Na 8 zetten kunnen ze punten verdienen. Maar alleen als ze de Gouden Regels goed hebben toegepast.

Na 8 zetten roepen de kinderen de trainer erbij en samen beoordelen ze de stelling op de 4 Gouden Regels. Beide kinderen kunnen punten verdienen als ze de Gouden Regels goed hebben toegepast in hun eigen zetten.

1. Staat er minstens een pion in het centrum? Dit levert 1 punt op.
  2. Doen alle Lopers en Paarden mee? Dit levert maximaal 3 punten op. De Paarden en Lopers moeten natuurlijk wel veilig staan.
  3. Kijken de Lopers en Paarden naar het centrum? Dit levert maximaal 3 punten op.
  4. Staat de Koning veilig? Dit levert maximaal 3 punten op.

Geef het kind met de meeste punten een kleine beloning. Of geef alle kinderen met minstens 7 punten een extra punt in de competitie.

Opdracht 2 in Werkboek 2, les 8 bevat een uitwerking van dit spel, met een scorekaart.