Spel 035 – Muntschaak

Zorg dat de tegenstander geen zet meer kan doen. Je wint ook als je de Koning van de tegenstander verovert (door slaan of door schaakmat).

Per 2 kinderen: 1 schaakbord en 1 set schaakstukken en 1 munt.

Ruimtelijk inzicht, Kleine plannetjes, Vooruitdenken

Alle niveaus

WB1: les 13, 14, P3

Zet de beginstelling op. Leg een munt (fiche) op e4. Als je een zet doet, dan beweeg je tegelijkertijd de munt op dezelfde manier als jouw stuk. De munt volgt dus de beweging van het stuk. Maar de munt mag alleen op een leeg veld eindigen. Is dat veld bezet, dan is de zet niet toegestaan. Met de munt kun je geen stukken slaan.

Je wint als de tegenstander geen zet meer kan doen. Je wint ook als je de Koning van de tegenstander verovert. Tot en met les 14 door slaan en vanaf les 15 door schaakmat.

Zie stelling 1: de Paardzet is toegestaan – veld d4 is vrij voor de munt. De pionzet is niet toegestaan: de munt kan niet volgen omdat veld e4 bezet is.

Het spel is een echt puzzelspel voor iets oudere kinderen en heel geschikt om het ruimtelijk inzicht te oefenen.