Spel 018 – Houd ze tegen!

Als een pion promoveert en het stuk kan de die pion niet slaan, dan wint wit. Zwart wint als het stuk alle pionnen slaat.

Loop van de stukken: pion, T, L, D, K, P; Slaan, Veilig, Gedekt, Waarde van de stukken

WB1: les 3, P1, 4, 5, 6, P2, 8, 9, P3

De witspeler heeft een aantal pionnen, de zwartspeler een stuk.

• Tegen een Koning, Paard of Loper: minstens 4 pionnen.
  • Tegen een Toren: minstens 6 pionnen
  • Tegen een Dame: 8 pionnen (zie spel 19)

De pionnen willen naar de overkant. Kan het stuk ze op tijd tegenhouden?

Als een pion promoveert en het stuk kan die pion niet slaan, dan wint wit. Zwart wint als het stuk alle pionnen slaat.

Dit spel oefent niet alleen de loop van de stukken, aanvallen en slaan. Het vergroot ook het inzicht in de waarde van de stukken. Een Paard verliest van 4 pionnen, terwijl de Dame bij goed spel redelijk makkelijk wint van 8 pionnen.

Je kunt de kinderen ook een punt geven voor elke pion die promoveert. Wie de meeste punten haalt, wint. Beide spelers spelen het spel dus minstens 1 keer met wit en met zwart.