Spel 020 – Weggeefschaak

Alle niveaus

WB1: les 6, 7, P2
WB2: les P1, 1

De kinderen beginnen vanuit de beginstelling. Maar daarmee houdt elke vergelijking met het echte schaken op. De speler die als eerste al zijn stukken kwijt is, wint de partij. Je wint ook als je pat komt te staan. Het spel wordt daarom ook wel omgekeerd schaak of antischaak genoemd.

Slaan is verplicht. Indien in een bepaalde stelling meer dan één slagzet mogelijk is, dan mag de speler aan zet daaruit een vrije keuze doen.

De koning is een gewoon stuk bij weggeefschaak. Hij mag geslagen worden en pionnen kunnen promoveren tot koning. Er bestaat geen schaak of schaakmat. Ook de rokade speelt geen rol bij weggeefschaak.

Op de schaakwebsite lichess.org kun je Weggeefschaak digitaal tegen anderen spelen. Lichess is een gratis site. Op Lichess heet het spel Antichess.