Spel 032 – King of the hill

Breng je Koning veilig naar het centrum. Maar pas op dat je niet mat gaat.

Per 2 kinderen: 1 schaakbord en 1 set schaakstukken.

Schaak, Mat, Verdedigen tegen schaak, Rokade, Gouden Regels, Centrum, Activiteit

Alle niveaus

WB1: les 10, 11, 12, P3, 15, 16, 17, P4

Je speelt een gewone schaakpartij, met 1 aanpassing: je wint als je veilig met je Koning een van de centrumvelden (e4-d4-d5-e5) bereikt (the hill). De winnende Koningszet moet een veilig zet zijn. Je mag jezelf niet schaak zetten. Je wint ook als je de Koning schaakmat zet.

Aanpassing van de regels voor kinderen die schaakmat nog niet beheersen

• Tot en met Les 9: je wint als je veilig met je Koning een van de centrumvelden (e4-d4-d5-e5) bereikt (the hill). De winnende Koningszet moet een veilig zet zijn. Je mag jezelf niet schaak zetten. Je wint ook als je de Koning van de tegenstander slaat.
  • Na Les 10 over schaak: je wint als je veilig met je Koning een van de centrumvelden (e4-d4-d5-e5) bereikt (the hill). De winnende Koningszet moet een veilig zet zijn. Je mag jezelf niet schaak zetten. Je wint ook als je de Koning van de tegenstander 3 keer achter elkaar schaak geeft. (Vanaf Les 10 mogen de kinderen de Koning niet meer slaan.)

Op de schaakwebsite lichess.org kun je King of the hill digitaal tegen anderen spelen. Lichess is een gratis site.