Spel 042 – Als eerste bij de schat

Verover veilig de schat.

Voor 2 spelers: 1 bord, set schaakstukken, 1 fiche.

Als Live-schaakvariant geschikt voor 4-8 kinderen: set kaartjes of hesjes met de schaakstukken, stoepkrijt. Schaakhesjes kun je bestellen via raindropchessmediashop.com.

10 minuten

Loop van de stukken: TLDKP, Veilig, Gedekt, Slaan, Levend schaak

Beginner

WB1: les 4, 5, 6, P2

Beide partijen spelen met TLDPK: zie het diagram. Op veld e5 ligt een fiche: de schatkist.

De kinderen spelen een partij met als doel om de schatkist te veroveren. Maar je mag de schatkist alleen pakken (slaan) als dat veilig kan.
Stukken mogen elkaar slaan.

De Koning is een gewoon stuk en mag schaak staan (kennen ze nog niet) en geslagen worden. 2 Koningen mogen niet naast elkaar staan. Dat hebben de kinderen al geleerd.

Stukken mogen niet over de schatkist springen, met uitzondering van het Paard.

Varieer met andere combinaties van stukken.

Spel dit spel met de kinderen als levende schaakstukken op een groot schaakbord. Dit spel kun je heel goed met de kinderen live op een groot schaakbord spelen.
Teken op het schoolplein met stoepkrijt een bord van 8×8 velden, elk veld circa 60×60 cm.
De kinderen krijgen ieder een kaartje of hesje met een schaakstuk erop.
De teams spelen tegen elkaar. Binnen een team overleggen de kinderen over welke zet ze gaan doen. Als je wordt geslagen ben je af. Het team dat veilig de schat verovert wint.
Speel het spel niet met teveel kinderen. 4 kinderen per team is wel het maximum. Bij meer kinderen wordt het overleggen heel chaotisch en komen sommige kinderen ook nauwelijks aan zetten toe. Pas de beginstelling aan op het aantal kinderen dat mee doet.