Spel 047 – Schaakbingo

Zorg voor een volle Bingokaart door alle schaakopdrachten te spelen. Wie de meeste punten verzamelt wint.

Per 2 kinderen: 1 schaakbord, 1 set schaakstukken en 2 Schaakbingokaarten (pdf).

10-25 minuten. Reserveer minstens 10 minuten.

Alle thema’s.

Beginner, licht gevorderd

WB1, Les P4
WB2, Les P1, P2, P3, P4, P5

De kinderen spelen een echte schaakpartij, die eindigt met schaakmat.

Aan het begin van de partij krijgt elk kind een Schaakbingokaarten (pdf) voor Werkboeken 1 en 2. De bingokaarten staan ook in het midden van Werkboek 2. Op de bingokaart staan schaakopdrachten. Boven de stippellijn staan de onderwerpen van Werkboek 1; onder de stippellijn de onderwerpen van Werkboek 2.
Beperk eventueel de opdrachten tot de onderwerpen die zijn behandeld in de lessen.

Wordt een opdracht uitgevoerd in de partij, dan roept het kind bingo. Beide kinderen controleren of de opdracht ook echt is uitgevoerd. Klopt het, dan mag het kind dat de opdracht heeft uitgevoerd de betreffende opdracht afstrepen op de bingokaart.

Je moet een opdracht direct claimen als je de opdracht uitvoert. Zie je het niet, of vergeet je te claimen, dan kun je niet achteraf alsnog een opdracht claimen.

Spelvariant 1
De kinderen spelen 1 partij. Na afloop tellen de kinderen de punten op van de opdrachten die ze hebben uitgevoerd. Het kind met de meeste punten wint.
Het is niet nodig om alle opdrachten uit te voeren.

Spelvariant 2
De kinderen spelen meerdere partijen. Het kind dat als eerste alle opdrachten heeft uitgevoerd wint. Meestal heb je meerdere partijen nodig om alle opdrachten uit te voeren.

Variatie 2A: 2 kinderen spelen meerdere partijen tegen elkaar.
Variatie 2B: Organiseer een schaakbingotoernooi met meerdere kinderen. Wissel na elke partij de spelers. De speler (van alle deelnemers) die als eerste alle opdrachten heeft vervuld, wint een prijsje. Je kunt het spel daarna door laten gaan totdat alle prijsje op zijn of totdat alle kinderen hun kaart hebben afgemaakt.