Spel 055 – Schaakzeeslag

Vind als eerste de schaakstukken van de tegenstander en leer spelenderwijs de coördinaten van het schaakbord.

Per 2 kinderen: 2 speelkaarten (pdf); op elke spelkaart staan 2 lege schaakborden. Er zijn 2 varianten spelkaarten: met en zonder coördinaten.
2 rode en 2 groene potloden (4 potloden met verschillende kleuren).

Coördinaten schaakbord.

Licht gevorderd.

6-9 jaar.

WB3

Voorbereiding

• Beide spelers noteren op het linkerbord op hun speelkaart een Toren (T), Loper (L), Paard (P) en Koning (K). Ze doen dat zonder dat de medespeler dit kan zien.
  • Ze kleuren op het linkerbord ook alle velden rood die aangevallen staan door een stuk.

Het spel

• De spelers raden om beurten een veld. De tegenstander geeft informatie over dat veld:
    • Staat er een stuk (zo ja, welk stuk)?
    • Wordt het veld aangevallen (rood gekleurd)?
    • Er is niets aan de hand.
  • De eerste speler noteert de informatie op zijn spelkaart:
    • een letter als hij een stuk geraden heeft;
    • hij kleurt het veld rood als het veld aangevallen is;
    • hij kleurt het veld groen als het veld niet aangevallen is en er geen stuk staat.
  • De speler die als eerste alle stukken geraden heeft, wint.

Extra oefening
Laat de kinderen het spel spelen vanuit zowel het witperspectief (1e rij onder) als het zwartperspectief (8e rij onder).

Onbekend.