Spel 065 – Pas op voor de Schaakhavik

Verdien bonuspunten door ongedekte stukken te slaan. Zet je eigen stukken veilig, zodat de tegenstander geen punten kan verdienen.

Per 2 kinderen: 1 bord en 1 set schaakstukken

Schaakhavik: kijken – denken – doen, Veilig, Gedekt, Bordvisie

Beginner

7-12 jaar.

WB2, lessen 9, 10, 11, 12, P4, 15, 16, 17, 18 en P5

De kinderen spelen een echte schaakpartij met als doel om zo veel mogelijk punten te verdienen. Schaakmat levert 2 punten op, maar als je goed uit je Haviksogen kijkt, kun je nog meer punten verdienen. De speler die aan het einde van de partij de meeste punten heeft verdiend, wint.

Kun je zomaar een stuk pakken, dan krijg je een bonuspunt. Dat punt verdien je als:

• de tegenstander een stuk op een onveilig veld zet en jij direct dat stuk slaat. Je moet het dus meteen zien en niet pas enkele zetten later;
  • jij een ongedekt stuk van de tegenstander aanvalt en de tegenstander daar niets tegen doet. Ook nu moet je het stuk direct slaan om het bonuspunt te verdienen.

Val je een ongedekt stuk aan en de tegenstander kan er niets meer tegen doen, dan krijg je geen bonuspunt. Alleen bij fouten van 1 zet diep (grote fouten), en je profiteert direct, krijg je een bonuspunt.

Soms kun je kiezen uit meerdere opties of is een optie toch niet aantrekkelijk. Bijvoorbeeld: de tegenstander geeft een Paard weg, maar jij kunt ook schaakmat zetten. Je moet dan de optie kiezen die het voordeligst voor je is. Schaakmat levert weliswaar 2 punten op, maar als je al 3 punten achter staat, verlies je toch de partij. Je kunt dan beter het Paard pakken voor 1 bonuspunt en later alsnog mat zetten.

Claimen van het bonuspunt
Als je denkt dat je een bonuspunt verdient, dan moet je dat tegen je tegenstander zeggen voordat je de zet speelt waarmee je het stuk slaat. De tegenstander kan dan controleren of je gelijk hebt.

Variaties
Je kunt ook punten toekennen voor andere thema’s:

• de tegenstander laat zomaar mat in 1 toe en jij profiteert direct. Je wint dan 2 punten voor het schaakmat + 1 bonuspunt voor de fout van de tegenstander (vanaf Werkboek 2, les P1);
  • als je punten wint door een voordelige ruil, direct nadat de tegenstander dat door een onveilige zet mogelijk heeft gemaakt (vanaf Werkboek 2, les 3);
  • als je punten wint door een tweevoudige aanval, direct nadat de tegenstander dat door een onveilige zet mogelijk heeft gemaakt (vanaf Werkboek 2, les 15);
  • als je punten wint door een dubbele aanval, direct nadat de tegenstander dat door een onveilige zet mogelijk heeft gemaakt (vanaf Werkboek 2, les 17).