Spel 002 – Wie zet als snelste de beginstelling op?

Zet zo snel mogelijk de beginstelling op.

Per 4-6 kinderen: 1 schaakbord en 1 set schaakstukken.
Bij 7-12 kinderen: 2 schaakborden en 2 sets schaakstukken.
Stopwatch (app op smartphone …)

10-15 minuten.

Beginstelling

Leg een leeg bord op tafel en doe alle stukken in een doos. Houd een stopwatch bij de hand. Deze zit op bijna elke smartphone.

De kinderen proberen 1 voor 1 zo snel mogelijk alle stukken (wit en zwart) in de beginstelling te zetten. Noteer de tijden. Controleer wel of de stelling correct is opgezet. En stukken moeten wel duidelijk genoeg op een veld staan; dus niet half op het ene en half op een ander veld.

Bij meer dan 6 kinderen: zet 2 tafels naast elkaar en laat 2 kinderen tegelijkertijd de beginstelling opzetten. Je kunt met 1 stopwatch eenvoudig de tijd op beide tafels meten, zolang je ze maar goed tegelijkertijd in het zicht kunt houden.

Een handige manier is door in het begin de doos voorzichtig om te keren en meteen alle stukken op het midden van het bord te leggen. Gooi je te hard en vliegen de stukken van de tafel af, dan kost je dat kostbare tijd.

Dit spel is leuk voor in een P-les of in een afsluitende les met ouders. Je zult zien dat ouders verbaasd zijn, dat je dit soort levendige spelletjes doet tijdens een schaakles.